maandag , november 25 2024
Home | Artikelen | Fitnah van geld

Fitnah van geld

Overgeleverd door Ka’b ibn Ayad radie Allahu anhoe: “De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Iedere Oemmah heeft een beproeving en voor mijn oemmah is de beproeving al-Mal (het geld).”

Vanuit deze hadieth zien we dus het algemene feit van geld binnen de islaam; namelijk dat geld een beproeving (fitnah) is, zowel in het goede als in het slechte.

Geld is het middel om het goede te verkrijgen, maar ook een middel om het slechte te verkrijgen.

Geld is het middel voor al-Birr (al het goede), maar ook het middel voor al-Foejoer (het overschrijden van de grenzen van Allah).

Met geld kunnen we de zegeningen van Allah krijgen, door middel van zakaah, sadaqah en het uitgeven van geld op de goede weg, maar met geld kunnen we ook de straffen van Allah krijgen door het uitgeven ervan voor haraam zaken, voor woekerwinst etc.

Geld is ook altijd een middel geweest om mensen tegen elkaar op te zetten. Kijk maar naar de geschiedenis, dan moeten we constateren dat door geld vijandschap ontstaat. Niet letterlijk door geld maar door onjuist gebruik ervan en hebzucht van mensen brengt het vijandschap teweeg. Sommige geleerden hebben zelfs gezegd dat geld de reden is voor alle problemen op politiek, sociaal, economisch en religieus gebied.

In de Qoraan lezen we ook op vele plaatsen dat geld een beproeving (fitnah) is voor de mensen:

“Jullie zullen zeker worden getest en beproefd in jullie rijkdommen (geld) en bezittingen en in jullie nafs…” (soerat al-Imraan:186)

“En weet dat jullie bezittingen en jullie kinderen slechts een beproeving zijn en zeker, bij Allah is een machtige beloning.” (soerat al-Anfaal:28)

“Het geld en de kinderen zijn de versiering van het leven van deze wereld. Maar de goede rechtschapen daden die blijven, zijn beter bij Allah’s Zicht voor beloningen en beter voor hoop.” (soerat al-Kahf:46)

Keer op keer een waarschuwing om niet af te dwalen van het ware doel van ons leven hier op aarde en onszelf niet te verliezen in de versieringen van deze wereld.

Waarheden van geld:

 

  • Het geld is ons als gunst van Allah in handen gegeven zoals alle voorzieningen van Allah komen.

 

“Hij (Allah) is het die voor jullie alles dat op de aarde is heeft geschapen….” (soerat al-Baqarah:29)

“Hij is het, die de aarde dienstbaar heeft gemaakt aan jullie (gemakkelijk om op te lopen, leven, vruchtbare
grond etc.) dus loop daarop en eet van Zijn voorzieningen en tot Hem zullen jullie worden opgewekt.”
 (soerat al-Moelk: 15)

 

  • De mensen zijn foeqarah (armen) bij Allah. De mensen hebben Allah nodig.

 

“O mensheid! Jullie hebben Allah nodig maar Allah is Rijk (vrij van alle behoeften en verlangens), alle Lof waard.” (soerat al-Fatir:15)

Iedereen wordt arm geboren; zonder bezittingen, zonder iets, iedereen is dus een foeqara. Dan aan het eind van ons leven komt de dood en zijn we weer foeqara. We nemen niets mee. Al onze bezittingen, al onze rijkdommen, al ons geld moeten we achterlaten en we gaan naakt in doeken gewikkeld de grond in. De goede mensen, de mensen die nadenken weten wat echte rijkdom is. De mensen groeien niet in iman door geld en worden niet beter door geld. Iedere moslim moet zich er bewust van zijn dat hij of zij arm is gekomen en arm zal gaan. Alleen de daden doen ertoe, die neemt hij of zij mee het graf in.

“De dode persoon wordt naar zijn graf gevolgd door drie: Zijn familie, zijn rijkdom en zijn daden. Zijn familie en zijn rijkdom gaan terug maar zijn daden blijven bij hem.” (al-Djanea, Albaani)

 

  • Al-Mal (het geld) is ‘arriy (lening).

 

Op een dag zal het terug gaan naar zijn Eigenaar. De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “de wereld is groen en zoet en Allah zal jullie erop neerzetten en zien hoe jullie je gedragen. Pas op voor deze wereld en pas op voor de vrouwen. (Moeslim)

Een waarschuwing om niet te verdwalen in de luxes van deze wereld, die zo mooi groen en zoet is en een waarschuwing om niet te verdwalen in sexuele misdragingen.

 

  • Allah soebhanahoe wa ta'ala beproeft Zijn dienaren, de mensen, met het goede en met het slechte.

 

“Een ieder zal de dood proeven, en Wij zullen jullie beproeven met slecht en met goed en naar Ons zullen jullie terugkeren.” (soerat al-Anbiya: 35).

Het geld is een van de grootste beproevingen.

 

  • Allah soebhanahoe wa ta'ala heeft geld voor de mensen geschapen en niet de mensen voor het geld.

 

“Hij (Allah) is het die voor jullie alles dat op de aarde is heeft geschapen….” (soerat al-Baqarah:29)

Het is ons gegeven voor gemak, voor levensonderhoud maar het geld moet niet bezit van ons nemen, zoals we vaak om ons heen zien gebeuren; dat mensen in de ban raken van geld en steeds meer willen verdienen.

 

  • Al-Mal is makkelijk, mooi en fijn.

 

Alleen degene die geld op zijn juiste waarde weet te schatten zal gezegend worden door Allah soebhanahoe wa ta'ala.

 

  • Het beste geld in je handen is dat wat je nodig hebt – niet veel maar ook niet weinig.

 

De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Allahoemma, geef de risq aan ahl Mohamed genoeg.

Niet meer en niet minder dan wat ze nodig hebben zodat ze nooit aan anderen hoeven te vragen om geld.

 

  • Hoeveel gebruikt de mens nu van zijn geld?

 

De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd dat de dienaar zegt: “ Mijn geld! Mijn geld! Hij krijgt echter drie dingen van zijn rijkdom; wat hij eet en het verdwijnt, wat hij draagt en haveloos maakt en wat hij weggeeft en anderen ermee behaagt. Al het andere is weg en laat hij voor zijn erfgenamen.” (Moeslim)

Veel mensen denken dus dat als ze veel geld hebben ze goed zijn en Allah soebhanahoe wa ta'ala veel van hen houdt en hen accepteert en als iemand geen of weinig bezittingen heeft dit juist niet het geval is. Maar Allah soebhanahoe wa ta'ala zegt:

“Wat betreft de mens, wanneer zijn Rabb hem beproeft door hem eer en giften te geven zegt hij : “Mijn Rabb heeft mij geëerd.” (soerat al-Fajr:15)

“Maar als Hij hem test door zijn middelen van bestaan weg te nemen zegt hij: “Mijn Rabb heeft mij vernederd.” (soerat al-Fajr: 16)

Als mensen veel geld hebben en makkelijk in de doenja kunnen leven denken zij dat ze gezegend zijn door Allah soebhanahoe wa ta'ala, echter misschien hebben ze dit geld wel verkregen door haraam zaken, ten koste van andere mensen. Maar zegt Allah: “Neen…..” (soerat al-Fajr:17)

De tafsier (uitleg ) van deze aya is: Dit is niet zo! Integendeel, alles is hier een beproeving; veel of weinig geld valt daar ook onder. Juist als je meer geld hebt zul je ook meer worden ondervraagt over wat je met al dat geld gedaan hebt. Heb je het goed besteed? Hoe meer geld en rijkdommen hoe meer beproevingen je in handen hebt.

Overgeleverd door Osama bin Zaid radie Allahu anhoe dat de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zei: “Toen ik bij de poort van al-djennah kwam zag ik dat de meeste personen die er binnengingen de armen waren, terwijl het de rijken niet werd toegestaan naar binnen te gaan. Er werd bevolen om naar de mensen van het vuur te gaan.” (al-Boechaari en Moeslim)

Veel mensen zien op tegen andere mensen die veel geld hebben. Denken niet veel mensen dat ze met minder geld niet goed kunnen leven, niet goed kunnen wonen, zichzelf onderhouden of zelfs de Islaam niet laten overleven. De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “ Waar ik bang voor ben voor jullie, nadat ik deze wereld heb verlaten zijn de schoonheden, verlokkingen en rijkdommen van deze wereld die open zal zijn voor jullie als gevolg van jullie overwinningen.” (al-Boechaari en Moeslim)

In een andere hadieth heeft hij salaa Allahu alayhi wa sallam gezegd : “Ik ben niet bang voor de armoede voor jullie, maar dat de doenja open zal zijn en jullie hebzuchtig zullen worden. Jullie vernietigen jullie zelf zoals volkeren hiervoor deden.”

Nog een andere hadieth: “De doenja (het aardse leven) en de dirham (geldsoort) venietigden wat voor jullie was en zullen jullie ook vernietigen.”

Al deze ahadieth spreken voor zich. Het zijn stuk voor stuk bewijzen en waarschuwingen. Van hieruit wil ik nu enige voorbeelden geven van de fitnah (beproeving) die nu wijd verspreid voorkomt onder de mensen.

Vaak genoeg zien mensen niet dat ze in de fitnah en zonden leven. We moeten elkaar wakker schudden en een ieder moet naar zichzelf en naar de mensen om zich heen kijken om vervolgens zichzelf en anderen te helpen.

Welke fouten maken de mensen o.a. met betrekking tot geld:

 

  • Het geld is ilah (god).

 

Het geld aanbidden zij eerder dan Allah soebhanahoe wa ta'ala. De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Vervloekt is de aanbidder van de dirhams en van de fluwelen en zijden kleding. Als hen wordt gegeven voelen zij zich tevreden en als hen niet wordt gegeven zijn zij ontevreden.” (al-Boechaari en Moeslim)

De mens heeft geld als “god”. Hij doet alles voor geld, laat alle ibaadah voor geld. Hij kijkt niet of de wegen die hij bewandelt goed of slecht zijn. Het enige doel is het verkrijgen van geld. Het kan ook op een genieperige, onduidelijke manier gebeuren. Ze zijn zo druk bezig om geld te verdienen, om in hun levensonderhoud te voorzien, dat zij er geen erg in hebben dat ze belangrijkere werken, namelijk de werken voor de Islaam verlaten.

 

  • Mensen verliezen het doel van het leven.

 

Allah soebhanahoe wa ta'ala verklaart: “ Ik heb de mens en de djinn geschapen slechts om mij te aanbidden.” (soerat al-Zariyaat:56)

Er zijn zoveel mensen die dit mooie en enige doel in het leven vergeten, het is verdwenen uit hun leven. Hun doel wordt het vergaren van rijkdommen via welke weg dan ook. En hierbij hebben ze de mooiste excuses; we moeten wel….we kunnen niet anders etc.

 

  • Hebzucht en gierigheid.

 

De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “ Pas op voor hebzucht want hebzucht vernietigde degenen die voor jullie waren. Het beval hen de familiebanden te verbreken, aldus verbraken zij die. Het beval hen om boechl (vrekkig) te zijn, aldus waren zij vrekkig en het beval hen om zonden te begaan aldus begingen ze zonden.” (Moeslim)

Hebzucht en gierigheid zijn grote zonden voor een moslim. Het maakt dat iemand nooit tevreden is met wat hij of zij heeft. Hij of zij wil steeds meer ten koste van andere zaken zoals familie, vrienden of kinderen. Het plegen van zonden wordt makkelijker om dat lage doel maar te bereiken. Wereldwijd is dit een groot kwaad. Op grote en op kleine schaal. Mensen kunnen elkaar stuk maken, vermoorden, zelfs hele families kunnen erdoor uit elkaar vallen. De moeder wordt de vijand van de vader, kinderen worden de vijand van de ouders. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er na het overlijden ruzie binnen een familie uitbreekt om de erfenis, het geld. Moslimlanden kampen met deze problemen, vechten soms zelfs hierom met elkaar. Er zijn moslimgroeperingen die elkaar naar het leven staan door hebzucht en ga zo maar door.

 

  • Haraam zaken doen alleen voor geld.

 

      • riba’ (rente)

“Degenen die riba’ eten zullen niet staan (op de dag der Opstanding), behalve als een persoon die opstaat nadat hij gelagen is door Shaitan wat hem krankzinnig maakte……” (soerat al-Baqarah: 275)

      • zonden plegen zoals zina. Bijvoorbeeld trouwen voor een verblijfsvergunning.
      • gamr verkopen zodat een zaak beter draait
      • muziek draaien, want dat is zo gezellig en trekt ook meer klanten
      • geld lenen en niet meer terugbetalen

Ook hier worden dezelfde excuses gemaakt; het kan niet anders, anders kom ik niet rond. Maar de enige, echte reden achter dit alles is de zucht naar meer geld.

 

  • Tabaroedj

 

Zonder hidjaab naar buiten gaan om een baan te behouden. Meedoen met de koeffaar om er bij te horen en om meer geld te verdienen. In het Westen is de juiste kleding een vereiste. De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Er komt een tijd waarin de vrouwen gekleed zijn, maar toch naakt zijn. Hun haar als de bult van een kameel op hun hoofden.” Kijk naar de vrouw in het Westen; alle reclames etc. waarin de vrouw verlaagd wordt alleen voor geld. Kijk hoeveel Moslimvrouwen en meisjes daarin meegaan.

 

  • Verlaten van de verplichtingen in de Islaam.

 

      • verlaten van de salaah (geen tijd om te bidden op het werk)
      • verlaten van de ‘ilm
      • verlaten van de ibaadah
      • de baard afscheren
      • de kleding aanpassen

 

  • Taqlied al ‘ama (blindelings volgen)

 

De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Jullie zullen de voetstappen van de mensen voor jullie volgen, handslengte na handslengte en elleboogslengte na elleboogslengte zoveel dat zelfs als zij een hagedissehol ingaan jullie hen nog zullen volgen.!” Wij zeiden: “ O Rasoel, bedoel je de Joden en de Christenen?” Hij zei: “Wie anders?” Kijk naar de moslimjongeren van vandaag. Zij volgen de koeffaar overduidelijk in hun gedrag, hun uiterlijk, de hele levensstijl. Zij zijn één met hen in het slechte. Ze volgen nooit in het goede maar wel in kleding, vrije omgang, roken, drugs, criminaliteit etc. Hoeveel ouders laten hun kinderen niet thuis en geven ze geen onderwijs in de Arabische taal en in de Islaam. Meestal is de reden dat de lessen volgens hen te duur zijn.

 

  • De Arabische taal

 

De Arabische taal brengt de Moslims dicht bij de Qoraan en de Soennah. De geschiedenis leert ons dat de moslims vroeger sterk waren in hun imaan en de Arabische taal goed beheersten. Zij brachten de Islaam zelfs tot in Europa. In die tijd kwamen westerlingen naar de Arabische landen om de taal te leren. Tot de kerk dit verbood. En nu….kinderen spreken amper nog een woord Arabisch. Zelfs in de Arabische landen wordt er steeds meer onderwezen in de buitenlandse talen, namelijk het frans, het engels. Verplicht gesteld door de regeringen die weten dat ze zo de mensen zwak houden, dom houden.

Maar ook veel moslimouders vinden deze talen belangrijker omdat “ze zoveel kunnen doen” met bijvoorbeeld Engels. Waarom? Voor geld! Met Arabisch verdien je tegenwoordig in de doenja niet veel meer, materialistisch gezien. Aan de andere kant zijn we ook lui geworden om het Arabisch nog te leren.

Maar wat als er een brief komt van de sociale dienst en we begrijpen dit niet? Rennen we niet van hot naar her om de brief te kunnen begrijpen? Als we Qoraan horen maken we ons dan ook zo druk om de betekenis ervan ?

Deze situatie verzwakt de Moslims en we missen het mooiste van het leven- namelijk het begrijpen van de Woorden van Allah.

 

  • Dag en nacht werken.

 

Alles vergeten wat echt belangrijk is in het leven, geen schaamte meer. Zo worden zij slaven van het geld.

 

  • Aanzien door geld.

 

Mensen denken meer te zijn als ze geld hebben en in een duur pak rondlopen.

“ Jullie gaan op in de wedijver om meer wereldse zaken.
Totdat jullie in de graven terecht komen.
Nee jullie zullen het weten.
Zeker jullie zullen het weten.
Nee als jullie het maar met zekere kennis weten.
Zeker zullen jullie het vlammende vuur zien.
Dan op die Dag zullen jullie ondervraagd worden over de genoegens.” 
(soerat al-Takathur 1-8)

De fitnah van al-Mal komt niet in één keer maar stukje bij beetje neemt het degene in zijn grip totdat degene niets meer voelt en verdrinkt in zijn eigen afdwaling. Hij denkt dat hij sterk is en alles aankan. Tot de laatste klap komt en hij vernietigd zal worden.

Denk aan het verhaal van Qaroen- een rijk iemand, die zoveel bezittingen had maar Allah nam alles in één keer van hem weg.

 

  • Zwakte in het vasthouden aan de weg van Allah.

 

Wij zijn allemaal Moslims, dienaren van Allah. We weten allemaal dat de risq van Allah alleen komt. We weten zeker dat alles voor ons geschreven staat, al vanaf we in de buik van onze moeder zaten. Maar kijk om ons heen. Hoe houden wij vast aan de weg van Allah? Rennen we bij problemen naar de Hulp van Allah of rennen we juist de andere kant op? We verdwalen zo snel bij problemen, als de dingen niet gaan zoals wij het willen. Kijk naar de da’wah om ons heen. De da’wah is vreemd, want als iemand begint te werken voor de da’wah, zo snel gaat hij weer weg door zaken uit de doenja. Zo snel vergeten we weer de werken voor de Islaam. We zijn moe van ons werk, moe van de kinderen, moe van problemen. Maar heeft Allah ons voor de doenja gemaakt???

Laten we onthouden dat Jaum al Qiyama een feit is en dat we hier maar kort zijn. Een korte tijd waarin we worden beproefd en getest en voor al onze daden rekenschap zullen moeten afleggen bij Allah soebhanahoe wa ta'ala.

De Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zei: “ Een dienaar van Allah zal staan op Jaum el Qiyama totdat hij is ondervraagd over zijn leeftijd en hoe hij het gebruikte, over zijn kennis en hoe hij het gebruikte, en over zijn rijkdom, waar hij het verkreeg en waaraan hij het uitgaf en over zijn lichaam en hoe hij het verbruikte.”

Overgeleverd door Aboe Hoeraira radie Allahu anhoe dat de Profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Rijkdom is niet het veel hebben van materialistische zaken. Echte rijkdom is de rijkdom van de nafs.”

“Van degene die ‘S morgens wakker wordt met tevredenheid is zijn lichaam gezond, zijn eten van één dag is gelijk aan dat hij de doenja in zijn handen zou hebben.” (Zilzilah Shiha al Bai 2318)

Moge Allah ons beschermen tegen deze grote beproeving

Wa’l hamdoellilah Rabbil álamien

Check Also

Hoe prees de profeet Allah?

Hoe prees de profeet Allah? 266. ‘Abdoellah ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden met hen zijn) heeft …