De betekenis van Mohammed ar-Rasoellallah
De shahadah; ashhadoe ala ilaha il Allah wa ashhadoe anna Mohammedan abdoehoe wa rasoeloe is de kern van de islaam.
Zoals we in voorgaande lezing (de betekenis van la ilaha il Allah) hebben gehoord betekent het getuigen van ashhadoe ala ilaha il Allah; ik getuig dat er geen ilah(god) is behalve Allah. Dit houdt in dat je alleen alles omwille van Allah doet en van iets of iemand houdt omwille van Allah . Je houdt alleen van Allah en van niets of niemand anders. De ilah (god) is diegene of datgene waar je aan gehoorzaamt, waar je van houdt, waar je vrees voor hebt en waar je al je hoop op vestigt. Het complete “houden van” voor Allah is het houden van alles waar Allah van houdt en het haten van alles wat Allah haat.
Als iemand van iets houdt wat Allah haat of andersom, als iemand iets haat waar Allah van houdt is zijn Tawhied niet compleet evenals zijn sidq dit niet is.
Sidq betekent sterke wil om iets te doen. Het is doorzettingsvermogen. De dienaar (gelovige) zet al z’n krachten in en spant zich tot het uiterste in om te doen wat Allah zegt en te laten wat Allah verbiedt. Hij is niet lui in zijn aanbidding. Hij blijft met al zijn vermogens werken op de weg van de islaam.
Als iemand dus van iets houdt wat Allah haat of iets haat waar Allah van houdt heeft hij een deel van shirk in zichzelf. Zoveel of zo groot als zijn haat of “houden van” waar hij juist niet van moet houden of wat hij niet moet haten.
Allah zegt in de Qoraan;
“ Dat is omdat zij volgden wat Allah vertoornde en haatten dat wat Hem (Allah) behaagde. Aldus maakte Hij hun daden vruchteloos/nutteloos.”
(Soerah Mohammed; 28)
Iemand kan alleen maar voordeel verkrijgen en beter door worden, als diegene weet wat de shahadah echt betekent;
-de betekenis van Nafi en ethbat (bevestiging en ontkenning) (zie deel I Shahadah)
-In de shahadah gelooft en de shahadah totaal accepteert.
-Totaal handelt en werkt volgens de shahadah
Degene die de geloofsgetuigenis zegt zonder besef van de hiervoor vermelde zaken is djahil (onwetend). Dus dit is degene die de shahadah zegt zonder kennis, zonder er volledig in te geloven en zonder er naar te werken.
Allah zegt;
“Zeg (O Mohammed); “Als jullie echt van Allah houden volg mij dan, Allah zal van jullie houden en vergeeft jullie je zonden. En Allah is Vaak-Vergevend, Meest Genadevol.”(Soerah Ali-Imran;31)
Deze aya is een duidelijk bewijs dat houden van datgene wat Allah haat en haten waar Allah van houdt, en dus je eigen wil volgen, shirk-al-chafie is (verborgen shirk). (Bijvoorbeeld alleen mensen te vriend of als vijand houden voor een bepaald doel in de doenja (aardse leven, wereld).
Hassan el-Basri heeft gezegd;
“Men moet goed weten dat je nooit van Allah kan houden totdat je houdt van het gehoorzamen en aanbidden van Allah.”
Aan Thoenoen el-Masri (een geleerde) werd gevraagd; “ Wanneer houd ik van mijn Rabb?” Hij antwoordde; “ Als dat waar Allah een hekel aan heeft erger is bij jou dan saber.”
(saber = een heel bitter medicijn).
Aboe Ayoeb nahra yoeri heeft gezegd;
“Van iedereen die zegt dat hij van Allah houdt en niet doet en zegt wat Allah beveelt is zijn dawa’h (uitnodigen tot de islaam) onjuist.”
Yahya ibn Mas’oed heeft gezegd:
“Onbetrouwbaar is degene die zegt dat hij van Allah houdt maar niet de hoedoed (grenzen) van Allah beschermt.”
En zoals in de Qoraan;
“Zeg (O Mohammed) als jullie echt van Allah houden volgt mij dan, Allah zal van jullie houden en jullie je zonden vergeven. En Allah is Vaak-Vergevend, Meest- Genadevol.” (Soerah Mohammed;28)
Hassan el-Basri heeft over deze aya gezegd:
“De Sahabah (metgezellen) van de profeet Mohammed hebben gezegd; ‘ Wij houden zoveel van Allah.” Allah wil voor zijn “houden van” een teken; een vlag en toen werd deze aya geopenbaard.”
Van hieruit weten we dat het getuigen van: la ilaha il Allah niet compleet is behalve met de getuigenis dat Mohammed de rasoel (boodschapper) van Allah is.
Er is geen andere weg om te weten waar Allah van houdt en waar Hij een hekel aan heeft dan de weg van de rasoel Mohammed . De profeet Mohammed vertelt ons over Allah en vertelt precies waar Allah van houdt en wat Hij haat. Wij moeten volgen wat hij beveelt en tegenhouden wat hij verbiedt.
Dus bij het “houden van” van Allah is onlosmakelijk verbonden het “ houden van” van de profeet Mohammed . We moeten de profeet Mohammed volgen en geloven. Hij laat ons precies de weg zien waar Allah van houdt en welke Hij wil dat we volgen.
Daarom noemt Allah in de Qoraan het houden van Hem en het houden van de rasoel in één aya;
“Zeg als jullie vaders, zonen, broeders, vrouwen, verwanten, de rijkdom die jullie hebben verdiend, de handel waarin je bevreesd bent voor een afname en de verblijfplaatsen waarin jullie je behagen jullie dierbaarder zijn dan Allah en Zijn boodschapper….” (Soerah at-Tawbah; 24)
en
“Gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de boodschapper.” (Soerah ali-Imran:32)
Op vele plaatsen in de Qoraan wordt de rasoel direct genoemd na het gehoorzamen aan Allah en ook in een hadieth staat;
“Overgeleverd door Anas bin malik die zei dat de profeet Mohammed heeft gezegd;
“Er zijn drie kwaliteiten en als iemand hiermee gekaraktiseerd wordt heeft hij de smaak van Iman (geloof) geproefd;
–hij voor wie Allah en Zijn boodschapper dierbaarder zijn dan alles.
-hij die alleen van iemand houdt omwille van Allah.
-hij die koefr haat op dezelfde manier als dat hij het haat in het vuur te worden gegooid.” (Sahih Moeslim)
Dus vasthouden aan de Soennah en tegenhouden van de bida (nieuwigheden toevoegen aan de islaam) is de betekenis van de shahadah.
En iedere slechtheid (bijvoorbeeld bedrog, onderdrukking, tirannie enz.) ontstaat doordat het “vasthouden aan de Qoraan en de Soennah’ wordt verlaten.
De shahadah heeft twee kanten;
- Ifradoe’l ibadah
Alleen ibadah doen aan Allah . Tawhied alleen voor Allah .
- Ifrad ittiba’ rasoel.
Alleen aan Allahs profeten gehoorzamen. Dus volgen wat rasoel-Allah geeft.
De shahadah is niet acceptabel alleen als deze bezit;
–ilm (kennis)
–yaqien (zekerheid, geen twijfel hebben)
–ichlas (alleen voor Allah en volgens de weg van de profeet)
–sidq (doorzettingsvermogen)
Ashhadoe anna Mohammedan abdoehoe wa rasoeloe.
Eerst het woordje abd – abdoehoe – dit betekent slaaf, dienaar; in de islaam dus Allahs dienaar/slaaf.
Ten eerste wordt rasoel Mohammed zo genoemd. De profeet Mohammed is abdoehoe- hij doet ibadah (aanbidding) alleen voor Allah .
Kenmerken van rasoellallah.
-
- Hij verricht de hoogste vorm van aanbidding tot Allah . Daarom wordt hij abdoehoe genoemd. Zoals in de Qoraan staat;
“Allah heeft de mensen en djinn slechts geschapen om hem te aanbidden.”
-
- risalah – profeetschap.
Hij is rasoel-Allah – boodschapper van Allah .
Een rasoel is compleet en zuiver in schepping.
Beide kenmerken zijn zuiver maar nooit goddelijk. Want ar-Roeboebiya (Allah is de Rabb) en al-Oeloehiyya (Allah is de Ilah (Godheid) zijn woorden voor Allah alleen. Niemand kan daar iets van bezitten. Niemand kan daar in deelnemen. Geen engel (zoals Djibriel) of boodschapper kan daar aandeel in hebben.
Daarom zegt Allah ; abdoehoe wa rasoeloehoe.
Waarom dus abdoehoe wa rasoeloehoe?
Om zo ifrad en tafried tegen te houden. Om de profeet zijn juiste plaats toe te kennen, zonder overen zonder hem tekort te doen.
Ifrad = Iemand die iets hoger ziet dan zijn eigenlijke plaats is; overdrijven. (Dit kan met alles- meer eten bijv. dan je kan is ook ifrad).
Tafried = verlaten – niets doen, negeren. Aan de kant gooien.
Veel mensen die zeggen dat ze van de oemmah van Mohammed zijn doen doea aan de rasoel. Zo nemen ze de profeet als tussenpersoon. – ifrad.
Of ze volgen niet rasoelallah en volgens slechts hun eigen ideeen of veranderen en verzinnen dingen over de profeet van Allah – tafried.
Dus shahadat anna mohammedan abdoehoe wa rasoeloehoe houdt in;
–Imen bihi – in hem geloven.
-Alles wat hij heeft gegeven, aannemen en weten/ geloven dat dit de waarheid is.
-Aan alles wat hij beveelt gehoorzamen wij en we laten alles wat hij verbiedt.
-Deze bevelen en verboden zijn groots en belangrijk en plaatsen we op een hoog niveau. Hier kunnen we niet omheen en mogen we nooit makkelijk mee omgaan.
-Nooit de woorden van iemand anders vóór de woorden van de profeet laten gaan.
Allah zegt;
“…En laten degenen die zich verzetten tegen het bevel van de boodschapper (Mohammed ) oppassen opdat fitnah (ongeloof, beproevingen, rampen, moorden) hen zal overkomen of een pijnlijke straf hen wordt opgelegd.” (Soerah al-Noer; 63)
De geleerde ibn Kathier heeft over deze aya gezegd:
“Dezen zijn degenen die tegen het bevel van de rasoel zijn.” In het arabisch staat hier amr-bevel. Het betekent de weg van de profeet, zijn Soennah en shariah (wetgeving).
Alles wat wordt gezegd en gedaan wordt gewogen met wat de profeet Mohammed heeft gezegd en gedaan. Is hetgene wat gezegd of gedaan wordt ermee in overeenstemming dan volgen wij het, maar is het dit niet, dus niet in overeenstemming met de profeet dan verwerpen wij het, ook al heeft die persoon nog zo’n hoog aanzien.
In een hadieth lezen we;
“Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak (al-Islaam) het zal worden verworpen.” (Sahih Boechaarie en Moeslim)
“En laten degenen die zich verzetten tegen het bevel van de boodschapper oppassen opdat fitnah (ongeloof, beproevingen, rampen) hen zal overkomen of een pijnlijke straf hen wordt opgelegd.” (Soerah el-Noer; 63)
Ibn Kathier heeft gezegd; “Pas op! Voor diegene die tegen de shariah van de profeet is, innerlijk of uiterlijk. Pas op, er komt fitnah in zijn hart zoals koefr, nifaq (huichelarij) of bida.
Of ze krijgen straf van Allah in het leven hier op aarde; moorden, rampen, aardbevingen, straf door de islaam opgelegd enz. Of straf in het Hiernamaals.”
Imam Qoertoebi heeft over deze aya gezegd:
“Het is haraam (verboden) om anders dan de profeet te doen.” Het woord fitnah betekent hier moord. De harten worden bestempeld als zeer slecht door zo te handelen (tegen de profeet).’
Imam Sha’ tibi in “Al-I’tizam heeft gezegd;
“Za-Zoebair ibn Baqa heeft gezegd dat hij Ibn Malik Ibn Anas, toen er iemand naar hem toe kwam en vroeg; “Ya Aboe Abdilah, van waar kan ik de ihram (hadj kleed) aan doen?”, heeft horen zeggen: “Dhoel-hilaifa, van de plaats waar rasoel Allah al-ihram heeft aangedaan.”
Hij (de man ) zei: “ Ik wil het in de moskee doen.” Ibn malik ibn Anas zei; “ Niet doen.”
Hij (de man) zei: “Ik wil de ihram aantrekken in de moskee bij het graf (van de profeet ).”
Weer antwoordde Ibn Anas ; “Niet doen, ik ben bang dat jij fitnah zal krijgen.”
De man vroeg: “Wat is dat voor fitnah. Dit zijn alleen maar een paar meter die ik meer doe.”
Ibn Anas zei: “Wat een grotere fitnah bestaat er erger dan dat jij ziet dat je iets goed doet wat de profeet niet heeft gedaan.”
Ik heb Allah horen zeggen:
“En laten degenen die zich verzetten tegen het bevel van de boodchapper oppassen opdat fitnah hen zal overkomen.”
Imam Malik heeft gezegd:
“Van iedereen na de profeet zullen zijn uitspraken worden geaccepteerd of verworpen – dit geldt niet wat betreft de profeet .”
Hier wordt mee bedoeld dat als iemand iets zegt of doet of laat dit gebaseerd moet zijn op de Soennah van de profeet .
Van ieders woorden kan je nemen of laten maar alleen de woorden van de profeet nemen we zonder ook maar iets te laten. We accepteren alles en volgen alles.
Imam Aboe Hanifa heeft gezegd:
“Het is niemand toegestaan onze meningen te accepteren als men niet weet van waar wij ze hebben.”
En hij heeft ook gezegd:
“Het is haraam (verboden) voor iemand die niet weet wat mijn daliel (bewijs) is dat hij fatwa (uitspraken doet) geeft gebaseerd op mijn woorden omdat we mensen zijn; Vandaag zeggen we iets en morgen iets anders.”
En;
Imam as-Shafi’ heeft gezegd:
De moeslims zijn het unaniem eens dat als een Soennah van de boodschapper van Allah duidelijk is voor iemand, het voor hem niet is toegestaan dat hij dit verlaat voor de uitspraak van iemand anders.”
En ook;
“Als jullie in mijn boeken iets vinden wat verschilt met de Soennah van de boodschapper van Allah spreek dan op basis van de soennah van de boodschapper van Allah en laat wat ik heb gezegd.”
Imam Ahmed heeft gezegd;
“Volg niet mijn mening noch de mening van Malik noch Shafi’ noch Awzaa’i noch Thawri maar neem van waar zij hebben genomen.”
En ook;
“Al wie een verklaring van de boodschapper van Allah verwerpt begeeft zich in een hele gevaarlijke situatie.”
Zaken die de mensen vóór de Soennah van de profeet zetten.
Zaken die de mensen belangrijker vinden, en waar ze aan vasthouden, dan de Soennah van de boodschapper Mohammed .
-
- De eigen nafs – de eigen wil.
Iets van de Soennah wordt verteld en iemand blijkt het niet direkt te willen accepteren. Diegene wil eerst alles begrijpen.
-
- Vasthouden aan een madhhab (wetschool) Iemand volgt alleen één bepaalde wetschool zonder te kijken wat de Soennah zegt. Zo zet hij uitspraken van anderen vóór die van de profeet . En zoals ik hiervoor heb verteld hebben de geleerden dit zelf nooit, nooit gewild.
- Het volgen van andere geloven en sekten.
Zoals bijvoorbeeld soefie mystici, sjia’ (sji-ieten), enz. Zij volgen gebruiken die niet van de Soennah zijn en er juist dikwijls lijnrecht tegenover staan. Ze zijn in tegenspraak met de Soennah en de mensen houden hieraan vast.
De profeet zei: “Jullie zullen de manieren van de volkeren voor jullie volgen, span na span en elleboogslengte na elleboogslengte zo veel dat zelfs als zij een hagedissehol binnen zouden gaan jullie hen zouden volgen.”
Wij zeiden: ‘ O boodschapper van Allah ! Bedoel je de joden en de christenen?” Hij zei; “ Wie anders!”
- Vasthouden aan denkwijzen.Alles eerst met het verstand willen onderzoeken en begrijpen. Eerst alles met wetenschappelijke onderzoeken ondersteunen en willen bewijzen. De aql – het denken komt voor de shariah (de wetgeving van Allah).
- De doenja van het aardse. Wereldse leven voorrang geven.Het leven hier op aarde als het belangrijkste houden. En bij conflicten tussen het wereldse leven en de islaam voor het wereldse leven hier kiezen. Bijvoorbeeld het dragen van islamitische kleding – geen hidjab dragen omdat je anders bang bent geen werk te krijgen.In haraam werken om zo je geld te verdienen en beweren dat je anders geen inkomsten zal hebben.
“De bedoeienen zeggen: “ Wij geloven.” Zeg tegen hen: “Jullie geloven niet maar zeggen slechts; “Wij hebben ons overgegeven (wij hebben de islaam geaccepteerd) want iman (waar geloof) is nog niet jullie harten binnengegaan.
Maar als jullie Allah en Zijn boodschapper gehoorzamen, Hij zal niets van beloning voor jullie goede daden laten afnemen. Zeker, Allah is Vaak-Vergevend, Meest-Genadevol. Alleen diegenen zijn de gelovigen die in Allah en Zijn boodschapper geloven zonder twijfel en strijden met hun rijkdom en hun levens voor de Zaak van Allah. Diegenen! Zij zijn de waarheidsgetrouwen (essadiqoen). (Soerah al-Hoedjoeraat;14-15)
“Gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de boodschapper.” (Soerah al-Imraan;32)
Het is dus voor iedereen verplicht terug te keren naar Allah en Zijn boodschapper bij al onze levensvragen en meningsverschillen.
“Het past een gelovige niet, man of vrouw wanneer Allah en Zijn rasoel een zaak hebben beslist dat zij vrij kunnen kiezen bij hun beslissing. En al wie ongehoorzaam is aan Allah en Zijn boodschapper is zeker duidelijk ver afgedwaald.” (Soerah al-Ahzab; 36)
Ibn Kathier heeft over deze aya gezegd;
“Deze aya is algemeen en gaat over alles wat men doet. Als Allah en Zijn profeet recht geven op iets (iets beslissen) mag niemand daartegen zijn en niet een andere mening of wat dan ook hiertegen hebben.”
In soerah al-Nisa; 59 staat;
“O jullie die geloven! Gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de boodschapper en degenen van jullie met gezag. (En) als jullie over iets van mening verschillen verwijs het naar Allah en Zijn boodschapper als jullie in Allah en de Laatste dag geloven…”
Ibn Kathier heeft hierover uitgelegd;
“Gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de boodschapper.”
Dus het volgen van de Qoraan het Boek van Allah , en volg de Soennah van de profeet Mohammed .
“Gehoorzaamt degenen van jullie met gezag.”
Betekent gehoorzaam de amier (bijvoorbeeld chaliefa – Aboe Bakr van jullie. Wanneer degenen met gezag jullie bevelen Allah en Zijn boodschapper te volgen, gehoorzaam dan en gehoorzaam niet als zij dit niet doen. Er is geen gehoorzaamheid aan datgene wat tegen de shariah is.
In een hadieth sahih staat;
Gehoorzamen is alleen in het goede.”
Niemands denkbeelden mogen worden gevolgd als ze tegen de Qoraan en de Soennah zijn.
“..Als jullie over iets van mening verschillen verwijs het naar Allah en Zijn boodschapper…” (Soerah al-Nisa;59)
Alles waarover wij van mening verschillen van datgene wat we niet precies weten van de grote fundamenten van de islaam tot een klein aspect moeten we vanuit de Qoraan en de Soennah ophelderen.
De Qoraan en de Soennah wijzen ons de weg die we moeten gaan. Zij geven de beslissing in alle zaken.
In de Qoraan staat;
“En waarover zij het ook niet eens zijn, de beslissing is bij Allah. Dit is Allah, mijn Rabb waarop ik vertrouw en tot Hem keer ik mij bij al mijn aangelegenheden en in berouw.”(Soerah al-Asjoera;10)
Als de Kitab (al-Qoraan) en de Soennah over iets el-hokma geven (over iets een beslissing geven) dan is dit de waarheid. Als de Kitab en de Soennah al-hokma geven dat iets correct is, is dit de waarheid.
En wat na de waarheid komt, wat na deze waarheid door anderen gegeven wordt en er niet mee overeenstemt, is misleiding.
Dan gaan we weer terug naar de aya in Soerah al-Nisa daarin staat;
“…Als jullie in allah en de Laatste Dag geloven..”
“In koentoem toe’minoene bi- lehi wal-yom el-achir.”
Deze aya geeft de daliel (bewijs) over diegene die niet al-Kitab en de as-soennah van de profeet Mohammed als rechter bij meningsverschillen neemt. Diegene is geen moe’ min bilehi wal yom el-echir – geen ware gelovige in Allah en de Laatste Dag.
Deze aya gaat verder;
“Thelike chairoen wa ahsene te’ wiele.”
“Dat is beter en passender voor uiteindelijke beslissing.”
“thelike chairoen” betekent terugkeren naar de Qoraan en de Soennah en de oplossing bij meningsverschillen te vinden.
“ahsan te’ wiele” – Dit is het beste wat men kan verwachten.
In een hadieth heeft de boodschapper Mohammed gezegd; “Sommigen van jullie zullen na mij nog blijven leven en veel verschillen zien. Houdt vast aan mijn Soennah en de Soennah van de chaliefen na mij. Houdt vast en bijt er sterk op. Pas op voor alle nieuwigheden, want iedere nieuwigheid is bida’ en iedere bida’ is misleiding.”
Asjhedoe anne mohammedan abdoehoe wa rasoeloe betekent het volgen, gehoorzamen van Rasoel Allah en het tegenhouden van de bida!
Al-Bida.
Betekenis; Aanbidding aan Allah doen met iets of op manieren die Allah niet heeft gezegd. Aanbidding doen op een manier die niet door de profeet is gedaan of door de chaliefa arrsjidoen (de rechtgeleide chaliefen)
Bida is haraam vanuit de Qoraan en de Soennah en het is waadjib (verplicht) het tegen te houden. Men moet het bestrijden en er zelfs tegen vechten.
Overgeleverd door Yahya ibn Abi Yahya dat:
“Verdedigen/beschermen van de Soennah tegen alle slechtheden is de beste djihaad.”
We moeten dus strijden tegen de bida!
In een hadieth overgeleverd door Abdoellah ibn Mas’ oed heeft de rasoel Mohammed gezegd;
“Er is geen enkele Nabi (profeet) voor mij geweest die Allah in de oemmah (gemeenschap) heeft gestuurd en er waren mensen dichtbij hem die zijn Soennah en zijn bevelen volgden. Daarna komen mensen die slecht zijn (goeloef) voor de mensen. Zij zeggen wat zij niet doen en doen wat hen niet wordt bevolen. Degene die djihaad met zijn hand doet is moe’ min. En degene die djihaad doet met zijn hart is moe’ min. En hier komt niets na.”
(Sahih moeslim)
(Het is dit bovenstaande wat men moet doen en voelen anders heeft men geen imaan – waar geloof).
Anas heeft overgeleverd dat Rasoel Allah heeft gezegd; “Allah heeft de tawbah (berouw) tegengehouden van een ieder die bida heeft totdat hij de bida laat.”
Overgeleverd door Ibn Abbas dat Rasoel Allah heeft gezegd;
“Allah accepteert de werken van iemand die bida doet niet totdat hij de bida verlaat.”
De bida bestaat niet in al-islaam. Waarom niet?
-
- Allah verklaart in de Qoraan;
“…Deze dag heb Ik jullie religie voor jullie vervolmaakt, Mijn Gunst over jullie voltooid en voor jullie al-islaam als jullie religie gekozen.”
(Soerah al-Maidah; 3)
De profeet Mohammed is niet gestorven tot de dien (religie) compleet was.
-
- De shariah is al-haqq; is het recht van Allah alleen en niet van de mensen.
Allah verklaart in de Qoraan:
“Of hebben zij deelgenoten met Allah (valse goden) die voor hen een religie hebben ingesteld wat Allah niet heeft toegestaan…”
(Soerah al-Sjoera;21)
- Het is verboden ibadah (aanbidding) te doen op een eigen verzonnen manier zonder bewijs uit de Qoraan en de Soennah of zonder dat het van de sahabah is gekomen.
- De hersenen geven bewijs.
Als iemand zegt: “Dit is een goede bida.” Betekent dat dat hij de religie al-islaam stuk maakt en hij verlaat de dien. Men zet zo de bida als wetgeving gelijk aan de shariah van Allah . En dit is in strijd met hetgeen Allah van ons wil. Je zegt in feite dat de islaam niet af is, je voegt iets toe en daarmee zeg je in feite dat het geloof niet compleet is.
Waarom is de bida al overal?
Er zijn vele redenen voor:
-
- Veel geleerden zien de fouten, de misleiding maar zeggen niets. Dit heeft tot gevolg dat veel onwetende mensen afdwalen. Door hun stilzwijgen denken de mensen dat de geleerden hun goedkeuring geven. Er zijn ook mensen die als geleerden worden bestempeld, maar dit niet zijn. Zij hebben een slechte intentie en verkiezen de doenja (aardse leven, aanzien en macht) . Zij gebruiken (misbruiken) de bida; blazen het op tot iets belangrijks tussen de mensen om zo een hoge positie te verkrijgen. Als de zogenaamde “alim” (geleerde) iets doet geeft dit de mensen een reden het te volgen en zo werken ze tegen de rasoel . Er zijn ook mensen die liegen over de profeet en zeggen dat iets van de Soennah is. Dit wordt sterk veroordeeld.
De profeet heeft gezegd; ‘Degene die met opzet over mij liegt neemt zijn plaats in Djehennem (de Hel).” (Sahih al-Boechaarie)
Een andere manier van liegen is niet met woorden maar door middel van handelingen.
De “alim” pleegt bepaalde handelingen, doet iets wat niet van de Soennah is. Hij zegt niet tegen de mensen dat ze dit moeten volgen maar de mensen zien hem het doen en denken dat het van de Soennah is en gaan het ook doen.
Wat men doet spreekt vaak nog meer voor zich en is vaak nog duidelijker dan woorden.
In een hadieth heeft de profeet Mohammed gezegd:
“Het meest waar ik bevreesd voor ben voor mijn oemmah is de misleiding door de Imam.”
Overgeleverd door Abdoellah bin Amr ;
“Ik hoorde de profeet zeggen: Allah zal jullie niet van jullie kennberoven nadat het jullie is gegeven, maar het zal weggenomen worden door de dood van geleerde mensen met kennis. Dan zullen er onwetende mensen overblijven die, wanneer hen iets wordt gevraagd, die beslissingen geven volgens hun eigen meningen waarbij zij anderen misleiden en laten afdwalen.”(Sahih alBoechaarie)
-
- Veel politieke en religieuze leiders steunen de bida. Dit gebeurde vroeger en is nu nog zo. Om zo hun machtige positie te behouden en te versterken.
- De mensen doen uitspraken in de dien zonder kennis. Geven uitspraken, onderwijs, lessen, choetbahs, enz, zonder kennis en dit is acceptabel bij de anderen. De mensen volgen hetgeen gezegd wordt zonder te kijken of het daadwerkelijk op de Qoraan en de Soennah is gebaseerd.
“Zeg (O Mohammed) de dingen die mijn Rabb zeer zeker heeft verboden zijn Al-fawahisj (grote zonden) of ze openlijk of verborgen worden gepleegd, deelgenoten toeschrijven aan Allah waarvoor Hij geen gezag heeft gegeven en dingen zeggen over Allah waarover jullie geen kennis bezitten.”(Soerah al-Araf; 23)
en.
“En zeg niet betreffende datgene waarover jullie tongen valsheid naar voren brengen; ‘Dit is halaal en dit is haraam.’ Om zo leugens tegen Allah te verzinnen. Zeker diegenen die leugens tegen Allah verzinnen zullen nooit worden begunstigd.” (Soerah al-Nahl;116)
En in een hadieth;
De profeet heeft gezegd;
“De rechter is drie; één is in djennah en twee zijn in Djehennem.”
Degene in Djennah is de man die al-haqq, de waarheid kent en rechtspreekt volgens de waarheid. De tweede is een man die al-haqq kent maar van de waarheid afbuigt. En de derde is een man die recht spreekt met djehil (onwetendheid).”
-
- Djehil (onwetendheid) in Soennah. Onwetendheid over de Soennah. Diegene kent geen verschil tussen goede en zwakke ahadieth. Of diegene is djehil over de belangrijke plaats die de Soennah inneemt in de islaam. (bijvoorbeeld mensen die zeggen dat je de fard (verplicht) moet nakomen maar de Soennah kunt volgen of laten – het is een vrije keuze).
“En zeg niet (o mensen) dat waarover jullie geen kennis hebben.”
(Soerah al- Isra;36)
Men moet een hekel hebben aan degenen die bida verrichten.
Men moet “houden van” voor Allah alleen en ‘ haten’ voor Alah alleen.
Zo kunnen beide gevoelens zich voordoen in één persoon. Je houdt van iemand om al het goede van de islaam wat diegene heeft maar je hebt een hekel aan al het slechte wat iemand heeft en dit kan ook in één persoon vertegenwoordigd zijn. Als die persoon openlijk uitnodigt tot zijn bida volgt misleiding. Dit is gevaarlijk en dan blijft het altijd beter om te laten zien dat je een hekel aan hem hebt. Geen contact meer hebben – hem kleiner maken en mensen waarschuwen. Als iemand bida heeft maar het is geen gevaar voor anderen en je denkt niet dat mensen hem volgen is het niet noodzakelijk dat je het contact verbreekt. Het is beter de relatie niet stuk te maken maar je moet proberen dawah te doen. Helpt uiteindelijk niets dan is het beter weg te gaan van hem.
Conclusie;
“Deze dag heb ik jullie religie voor jullie vervolmaakt, Mijn Gunst over jullie voltooid en voor jullie al-islaam als religie voor jullie gekozen.” (Soerah al-Maida;3)
De islaam is compleet en Allah heeft ons de weg gegeven en de rasoel niet laten sterven voordat de islaam compleet was. Wij moeten de Soennah van de profeet in totaliteit volgen precies zoals hij het heeft nagelaten en er is geen redding behalve door het volgen van de Qoraan en de Soennah.
De boodschapper van Allah zei; “Al mijn volgelingen zullen al-Djennah binnengaan behalve degenen die weigeren.” Zij zeiden: “ O boodschapper van Allah! Wie zullen er weigeren?” Hij zei; “ Al wie mij gehoorzaamt zal het paradijs binnengaan en al wie mij niet gehoorzaamt is iemand die weigert (er binnen te gaan).”(Sahih al-Boechaarie)
Door alle bida (nieuwigheden in aanbidding) en vele vragen dwalen mensen af. De profeet heeft ons al gewaarschuwd hiervoor en heeft ons gewaarschuwd tegen onderlinge verdeeldheid en ons bevolen samen te werken.
De profeet heeft gezegd: “Laat mij zoals ik jullie laat (niet over dingen vragen die nog niet gebeurd zijn, een gissing voor de toekomst) want de mensen voor jullie zijn te gronde gericht door hun vragen en hun verschillen over hun profeten. Dus, als ik jullie iets verbied blijf er dan vandaan. En als ik jullie iets beveel doe het dan zoveel als je kan.”n te stellen tot ze zeggen. Dit is Allah de Schepper van alles, dan wie schiep Allah?”
Deze verdeeldheid en bida zijn niet alleen in deze tijd, maar bestonden ook al in de tijd van de profeet Mohammed . En wat moeten we doen in tijd van meningsverschillen en verdeeldheid? Terugkeren naar de tijd hiervoor. De tijd van de metgezellen. De terugkeer naar de Qoraan en de Soennah. We moeten allen strijden en hard werken voor al-haqq, de waarheid. Ons niet angstig of eenzaam voelen maar weten dat dit de enige waarheid in het leven is.
We moeten altijd beseffen dat we voor Allah komen te staan voor uiteindelijk Oordeel en dat onze daden op de weegschaal worden gewogen.
We moeten niet aarzelen om de waarheid op de aarde te laten schijnen. En vast blijven houden aan de Qoraan en de Soennah.
Overgeleverd door Abdoellah :
“De beste toespraak is Allahs boek en de beste leiding is de weg/ leiding van Mohammed. En de slechtste zaken zijn de nieuwigheden en alles wat jullie beloofd is zal zeker plaatsvinden/gebeuren en jullie kunnen niet ontsnappen.
W’al hamdoelilleh rabil ‘alemien.
(Sahih al-Boechaarie)
De reden voor alle verdeeldheid is, dat de mensen boven de grenzen van Allah komen – shar al Hakiem.
De profeet heeft gezegd: “Mensen zullen doorgaan met vrage