vrijdag , november 22 2024
Home | Artikelen | Zakaat

Zakaat

Zakaah aan mijn zoon
Zakaah aan mijn zoon

Door de nobele Shaykh

al-Imaam Mohammad ibn Saalih al-‘Oethaymien

– moge Allah hem genadig zijn –

Het is toegestaan voor een persoon om zijn zoon van de zakaah(1) te geven, met de voorwaarde dat voor hem daarin geen ontheffing van een verplichting zit.

Dat wil zeggen: wanneer een persoon bijvoorbeeld over zakaah beschikt en deze aan zijn zoon wil geven, zodat hij niet hoeft uit te geven aan zijn zoon (voedsel, kleding, enz. wat voor hem verplicht is als vader), dan is deze zakaah ongeldig, omdat hij met deze zakaah de verplichting van de uitgave over zijn zoon wil opheffen.

Maar als hij zijn zoon zou geven om een schuld af te lossen, bijvoorbeeld dat zijn zoon een ongeluk krijgt en zijn vader hem van de zakaah geeft om hiermee de onkosten te betalen, dan zit daarin geen kwaad en zijn zakaah is geldig. Zijn zoon is immers de meest nabije persoon tot hem en zijn bedoeling is nu niet om een verplichting op te heffen. Zijn bedoeling is slechts om de schuld van zijn zoon af te lossen, niet om over hem uit te geven. En Allah is de Schenker van succes.

Bron: Sharh Riyaad as-Saalihien, hadieth nr. 6

Voor wie is Zakaat al-Fitr verplicht?
Voor wie is Zakaat al-Fitr verplicht?

Door de nobele Shaykh

al-Imaam Aboe ‘Abdillaah ‘Abdoel-‘Aziez ibn ‘Abdillaah ibn Baaz

– moge Allah hem genadig zijn –

Vraag: Welke personen zijn verplicht om Zakaat al-Fitr te geven?

Antwoord: Het geven van Zakaat al-Fitr is verplicht voor elke Moslim, klein of groot, mits hij in leven is als de zon van de nacht waarin weer gegeten mag worden (Laylatoel-Fitr) ondergaat. De Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – heeft Zakaat al-Fitr namelijk verplicht gesteld voor de jonge en volwassen Moslims, de vrouw en de man, de vrije persoon en de slaaf. Hij heeft bevolen dat het gegeven moet worden vóórdat de mensen naar buiten gaan voor het gebed, d.w.z. het ‘Ied-gebed. Dit is hetgeen verplicht is voor de mannelijke en vrouwelijke, jonge en volwassen, vrije en niet-vrije Moslims die de Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – heeft genoemd.

Wat de foetus betreft die zich in de baarmoeder van de vrouw bevindt als het ‘Ied is, hier hoeft geen Zakaat al-Fitr voor gegeven te worden, maar het is wel aanbevolen. De reden hiervoor is dat ‘Oethmaan, de rechtgeleide kalief – moge Allah tevreden met hem zijn, Zakaat al-Fitr heeft gegeven namens de foetus. De mensen van de kennis hebben dit daarom aanbevolen, om in de voetsporen van ‘Oethmaan – moge Allah tevreden met hem zijn – te treden.

Voor de ongelovige man of vrouw is het niet verplicht, omdat zij niet tot de mensen van de reinheid behoren, noch tot de mensen van de Zakaat, totdat zij zich bekeren tot de Islaam. Als de ongelovige een ongelovige slaaf of een ongelovig kind heeft, dan hoeft hij hier geen Zakaat voor te geven, omdat zij vervuild zijn door het ongeloof. De Zakaat reinigt hen niet(1). Dit is de reden dat alleen de Moslim de Zakaat dient te geven.

Bron: www.binbaz.org.sa

De regelgeving betreffende Zakaat al-Fitr
De regelgeving betreffende Zakaat al-Fitr

Door de nobele Shaykh

al-Imaam Aboe ‘Abdillaah ‘Abdoel-‘Aziez ibn ‘Abdillaah ibn Baaz

– moge Allah hem genadig zijn –  

Vraag: Wat is de regelgeving betreffende Zakaat al-Fitr en is er een nisaab(1) voor? En zijn de vormen waarin men deze zakaat geeft beperkt? Zo ja, wat zijn deze vormen?

Antwoord: Zakaat al-Fitr is een plicht voor elke Moslim, klein of groot, man of vrouw, vrij of niet vrij. Het bewijs hiervoor is hetgeen authentiek is overgeleverd van Ibn ‘Oemar – moge Allah tevreden met hem en zijn vader zijn, dat hij heeft gezegd:

‘De Boodschapper van Allah – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – heeft een saa’(2) dadels of een saa’ gerst als Zakaat al-Fitr verplicht gesteld, voor de mannelijke en vrouwelijke, jonge en volwassen, vrije en niet-vrije Moslim. Ook heeft hij – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – bevolen dat dit gegeven dient te worden vóórdat de mensen naar buiten gaan voor het gebed.’(3)

En er is geen nisaab voor. Het is verplicht voor de Moslim om dit namens zichzelf en zijn huishouden te geven – zijn kinderen, echtgenotes en slaven – als er voedsel over is dat zij niet nodig hebben om die dag en nacht door te komen.

Het is verplicht om Zakaat al-Fitr te geven in de vorm van het gangbare voedsel van het betreffende land. Dit kunnen dadels, gerst, tarwe, maïs of iets anders zijn, volgens de juiste mening van de twee meningen die de geleerden hierover hebben. De reden hiervoor is dat de Boodschapper van Allah – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – niet als voorwaarde heeft gesteld dat het een bepaalde soort voedsel moet zijn, en omdat het een bijstand (van de armen en behoeftigen) is, en de Moslim hoeft geen bijstand te geven van iets anders dan dat voedsel dat hij in zijn bezit heeft.

Bron: www.binbaz.org.sa

Is het geven van Zakaat al-Fitr toegestaan in elk land?
Is het geven van Zakaat al-Fitr toegestaan in elk land?

Door de nobele Shaykh

al-Imaam Aboe ‘Abdillaah Mohammad ibn Saalih al-‘Oethaymien

– moge Allah hem genadig zijn –

Vraag: Is het toegestaan om Zakaat al-Fitr in elk willekeurig land te geven, zelfs als dit geen Islamitisch land is?

Antwoord: Als jij je bevindt in een land waar zich geen Moslims bevinden, dan dien je iemand te vragen om Zakaat al-Fitr voor jou te geven in een land met Moslims. En als jij je bevindt in een land waar zich Moslims bevinden, zelfs als dit jouw land niet is, dan dien jij de Zakaat te geven in dat land. Dit geldt zeker als je in Mekkah of al-Medienah bent, vanwege de hoge status van deze plekken. Dan dien jij de Zakaat daar te geven.

Bron: Fataawa Noer ‘alad-Darb

Check Also

Hoe prees de profeet Allah?

Hoe prees de profeet Allah? 266. ‘Abdoellah ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden met hen zijn) heeft …